Wanneer komt de zon???

3 februari 2015 - Jyväskylä, Finland

Middag allemaal!

Hier ben ik weer van uit het koude maar vooral zonloos Finland. Afgelopen dagen heeft het weer aardig gesneeuwd hier dus alles wat even niet wit was is weer wit opnieuw:). Zoals als jullie op de foto's hebben kunnen zien hebben we wel zon gehad maar dat is ondertussen al weer bijna 3 weken geleden en ik moet zeggen dat een zonnetje zo af en toe de mens wel goed doet... Ook kan ik nog niet echt merken dat dagen veel langer worden. Het wordt ongeveer licht s'ochtends om half 9 en het is weer donker om half 5. Dit is soms best gaar maar ja ik kan er niks aan veranderen helaas... anders hadden we hier elke dag zon tot 10 uur :D! Ik ben geen wetenschapper maar ik heb het idee dat ik hierdoor wel sneller moe ben hier en meer slaap dan normaal in Nederland (maar dat kan ook aan mij liggen:) ik heb namelijk totaal geen hekel aan slapen zoals jullie weten).

Voordat ik verder ga zal ik alvast zeggen dat ik regelmatig doe feesten zoals jullie op de foto's kunnen zien maar toch ook gewoon netjes elke dag naar school ga (al is dat soms wel zwaar) want ja, daarvoor ben ik hier uit eindelijk. De lessen hier op school zijn voor mij wel goed te volgen, alleen soms is het moeilijk de vaktermen te begrijpen maar wanneer ik dit vertaal is het meestal al iets wat ik al gehad heb en is het alleen moeilijk omdat het in het Engels is, maar dat is goed voor me om te leren natuurlijk. zoals ik al zei is de theorie die ik hier krijg veelal bekent bij me omdat ik dit al gehad heb maar ik denk dat ze dit ook niet te moeilijk kunnen maken omdat het al moeilijk genoeg is het Engels allemaal. Ik ben alleen wel benieuwd hoe dit gaat als ik verder ben in mn studie hier en of de theorie dan zwaarder wordt, maar daar kan ik nu nog geen uitspraken over doen.

Daarnaast is de manier van les geven hier beter dan in Nederland vind ik persoonlijk. leraren geven veel meer de gelegenheid om zelf theorie op te zoeken tijdens de les en hier dan een korte pitch van te geven waardoor je beter je concentratie er bij kan houden dan wanneer een leraar 2 uur lang achter elkaar alleen aan het woord is.

Zoals jullie ook weten heb ik een 'ULTIMATE SAUNA EXPERIENCE' gehad. Om eerlijk te zijn vond ik die echter beetje tegen vallen en had ik er meer van verwacht. Al was het water wel ECHT HEEL KOUD! maar daarin tegen was de sauna niet echt warm doordat het geen elektrische sauna was. (sauna was iets van 55 graden C en dat is niet echt warm voor een sauna hier. Dit zit dan bijna tegen de 100 aan). Maar, je moet alles een keer mee gemaakt hebben. ook hiervan staan wat foto's.

Ook heb ik me reis geboekt naar Lapland! hier kijk ik echt naar uit omdat ik van iedereen goede verhalen hoor en dat het heel mooi is daar dus ben benieuwd. ook ga ik daar nog wat extra activiteiten doen zoals met een husky slee rijden, met een sneeuwscooter rijden, zwemmen in de Atlantic Ocean en wellicht nog een keer zoiets als zwemmen in een ice whole na een sauna (zullen ze vast wel doen daar haha).

Dat was het tot nu toe wel even gok ik... Mocht me nog iets te binnen schieten zal ik hier een stukje over schrijven en zal proberen me volgende levens ervaring wat eerder op te schrijven!

Doeidoei!

Maikel

1. Door Flapoor:
    3 februari 2015
    So wat een sneeuw Maikel, wit wit wit en nog eens wit!
    Leuk dat je die Fotoos meestuurt kunnen we toch een beetje mee koekeloeren wat je daar beleefd!
    Inmiddels ook al de nodige vrienden en vriendinnen ontmoet?
    Hee plezier, geniet van al het wit en moois om je heen en suc6 bij alles te volgen op school!
    Knipoog Door en een bijna loslopende David, dus Mike je kan hem bijna voetbal leren!
  2. Judith:
    5 februari 2015
    Op de foto's zie ik wel mooie blauwe luchten, maar de zon in er waarschijnlijk maar kort. Ik denk dat ze daarom de winterslaap hebben uitgevonden. Maar geen tijd om te slapen hoor Maikel! Lekker genieten van alles om je heen. Ben benieuwd naar je avontuur in Lapland. Wanneer gaat dat gebeuren?